Щодо оподаткування доходу, одержаного в результаті успадкування чи дарування

Ухвала · поточна редакція від 22.01.2003

Опубліковано: Збірник поточного законодавства, нормат.актів, арбітражної та судової практики, 2003 р., № 11

ВЕРХОВНИЙ СУД УКРАЇНИ

УХВАЛА

22.01.2003

Судова палата у цивільних справах Верховного Суду України <...>, розглянувши в судовому засіданні справу за скаргою Х. на неправомірні дії Державної податкової інспекції у м. Черкаси за касаційною скаргою Державної податкової інспекції у м. Черкаси на рішення Соснівського районного суду м. Черкаси від 25.05.2001 та ухвалу судової палати в цивільних справах Черкаського апеляційного суду від 01.08.2001, встановила:

У квітні 2001 року Х. звернувся до суду із скаргою про визнання неправомірними дій ДПІ в м. Черкаси. Зазначав, що рішенням ДПІ в м. Черкаси від 21.03.2001 йому нарахований прибутковий податок в сумі 83299 грн. Посилаючись на те, що дане рішення ДПІ є незаконним, просив скаргу задовольнити.

Рішенням Соснівського районного суду м. Черкаси від 25.05.2001, залишеним без зміни ухвалою судової палати в цивільних справах Черкаського апеляційного суду від 01.08.2001, скарга задоволена. Рішення заступника начальника ДПІ в м. Черкаси від 21.03.2001 про накладення на Х. фінансового стягнення та про стягнення податку всього на суму 249897 грн. визнано незаконними.

У касаційній скарзі ДПІ у м. Черкаси просить скасувати постановлені у справі рішення, посилаючись на неправильне застосування судом вимог Декрету Кабінету Міністрів "Про прибутковий податок з громадян" ( 13-92 ).

Касаційна скарга підлягає задоволенню частково з наступних підстав.

Відповідно до п. "ж" ст. 5 Декрету КМУ "Про прибутковий податок з громадян" ( 13-92 ), не включаються до сукупного оподатковуваного доходу суми, що одержані в результаті успадкування і дарування.

Однак норму п. "ж" ст. 5 Декрету ( 13-92 ) слід сприймати у поєднанні з п. "е" ст. 5 Декрету, де законодавцем встановлена своєрідна пільга з метою усунення подвійного оподаткування, оскільки дарування є однією з форм відчуження, при посвідченні якої необхідно сплачувати державне мито як один з видів податку.

Згідно з п. 1 ст. 3 Декрету ( 13-92 ) доходи, одержані за межами України громадянами з постійним місцем проживання в Україні, включаються до складу сукупного доходу, що підлягає оподаткуванню в Україні. Як зазначено в п. 3 ст. 3 Декрету, зарахування сплачених за межами України сум податку провадиться лише у разі письмового підтвердження податкового органу відповідної іноземної держави факту сплати податку.

Суд не витребував та не з'ясував належним чином, чи було сплачене мито в іноземній державі за угодою дарування, що має важливе значення для вирішення спору у справі.

За таких обставин, оскільки судами обох інстанцій не з'ясовано з достатньою повнотою обставини справи та допущено помилку в застосуванні матеріального закону, зазначені рішення підлягають скасуванню, а справа - направленню на новий розгляд.

Керуючись ст. ст. 334, 343 ЦПК України ( 1503-06 ), судова палата - УХВАЛИЛА:

Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у м. Черкаси задовольнити.

Рішення Соснівського районного суду м. Черкаси від 25.05.2001 та ухвалу судової палати в цивільних справах апеляційного суду Черкаської області від 01.08.2001 скасувати, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

Ухвала оскарженню не підлягає.

"Збірник поточного законодавства, нормативних актів, арбітражної та судової практики", N 11, березень, 2003 р.

Історія документа

Джерело не фіксує для цього документа подій набрання або втрати чинності, тому стан не показано. Так само зроблено в офіційному реєстрі.