Щодо операцій з продажу та придбання товарів (послуг) при визначенні оподатковуваної поставки

Лист від 27.10.2011 № 1902/11/13-11

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЛИСТ

27.10.2011 N 1902/11/13-11

Головам апеляційних адміністративних судів

У пункті 2 листа Вищого адміністративного суду України від 02.08.2010 N 1172/11/13-10 ( v1172760-10 ) роз'яснювалося застосування підпункту "ґ" пункту 9.8 статті 9 Закону України від 3 квітня 1997 року N 168/97-ВР ( 168/97-ВР ) "Про податок на додану вартість". Указаною нормою, чинною до 1 січня 2011 року, було передбачено, що реєстрація платника податку на додану вартість діє до дати її анулювання, яка відбувається, зокрема, у разі, якщо особа, зареєстрована як платник податку, не надає податковому органу декларації з цього податку протягом дванадцяти послідовних податкових місяців або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність оподатковуваних поставок протягом такого періоду, а також у випадках, визначених законодавством стосовно порядку реєстрації суб'єктів господарювання.

Вищий адміністративний суд України дійшов висновку про те, що відсутність оподатковуваних поставок у контексті зазначеної норми означає відсутність поставок товарів або поставок послуг, у результаті яких у платника податку-постачальника виникає об'єкт оподаткування податком на додану вартість та, відповідно, нараховуються податкові зобов'язання з цього податку.

Водночас у постанові Верховного Суду України від 23 травня 2011 року у справі N 21-43а11 за позовом приватного підприємства "Саньсун" до Лівобережної міжрайонної державної податкової інспекції у м. Дніпропетровську про скасування акта та зобов'язання вчинити дії зазначено, зокрема, таке.

Норми Закону України від 3 квітня 1997 року N 168/97-ВР ( 168/97-ВР ) "Про податок на додану вартість", як і визначення понять поставки товарів та послуг, наведені у пункті 1.4 статті 1 цього Закону ( 168/97-ВР ), не дають підстав для розмежування операцій з продажу та придбання товарів (послуг) при визначенні оподатковуваної поставки для застосування підпункту "ґ" пункту 9.8 статті 9 Закону N 168/97-ВР ( 168/97-ВР ), оскільки операція з поставки товарів та послуг, що є об'єктом оподаткування ПДВ, є двостороннім правочином, і для однієї сторони така операція є продажем, а для іншої - придбанням, у результаті чого у продавця виникає податкове зобов'язання, а у покупця - право на податковий кредит. Тобто поняття оподатковуваної поставки охоплює як операції з продажу товарів (послуг), так і операції з їх придбання.

Відповідно до частини першої статті 244-2 Кодексу адміністративного судочинства України ( 2747-15 ) рішення Верховного Суду України, прийняте за результатами розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначені норми права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність з рішенням Верховного Суду України.

З урахуванням викладеного адміністративним судам при розв'язанні спорів, пов'язаних із застосуванням чинного до 1 січня 2011 року підпункту "ґ" пункту 9.8 статті 9 Закону України від 3 квітня 1997 року N 168/97-ВР ( 168/97-ВР ) "Про податок на додану вартість", належить керуватися правовою позицією Верховного Суду України, викладеною у постанові від 23 травня 2011 року у справі N 21-43а11 за позовом приватного підприємства "Саньсун" до Лівобережної міжрайонної державної податкової інспекції у м. Дніпропетровську про скасування акта та зобов'язання вчинити дії. При цьому пункт 2 листа Вищого адміністративного суду України від 02.08.2010 N 1172/11/13-10 ( v1172760-10 ) враховуватися не повинен.

Цей лист пропонуємо довести до відома суддів окружних та апеляційних адміністративних судів для врахування при здійсненні правосуддя.

Голова суду О.Пасенюк

Історія документа

Джерело не фіксує для цього документа подій набрання або втрати чинності, тому стан не показано. Так само зроблено в офіційному реєстрі.